Kohokohtia

Kuorotellen Katselmus 2019, Helsingin Jollaksessa!

Viihdekuoroliitto järjesti yhteistyössä Siviksen kanssa kevään 2019 Kuorotellen Katselmuksen 30.3. Helsingin Jollaksessa.
Katselmus oli avoin kaikille kuorotyypeille ja lauluyhtyeille, jotka tuottavat itseään ja muita viihdyttävää rytmimusiikkia.

Mukaan ilmoittautui kuusi ryhmää ympäri Suomen ja lavalla nähtiin niin pienempiä, vajaa 20 hengen lauluyhtyeitä, kuin useiden kymmenien laulajien kuoroja. Mukavaa vaihtelua päivän kulkuun ja esityksiin toi myös sekä nais- että sekakuorojen osallistuminen. Helsingissä, Jollas89-hotellissa järjestetyssä tapahtumassa jokaisella kuorolla tai lauluyhtyeellä oli 20 minuuttia aikaa näyttää parastaan runsaalle yleisölle, sekä arvovaltaiselle tuomaristolle, johon tällä kertaa kuuluivat Vuoden kuoronjohtaja 2019 Merzi Rajala, Timo Lehtovaara, Jani Siven ja Viihdekuoroliiton hallituksesta Outi Annala.

Tapahtumasali täyttyi lisäksi laulajia innostavasta, kannustavasta ja musiikin mukana elävästä yleisöstä. Tunnelma oli koko päivän huikea!

Iltajuhlassa kuultiin vielä jokaiselta osallistuneelta ryhmältä uudelleen tuomariston heille valitsema kappale. Lisäksi kuoroille ja lauluyhtyeille jaettiin katselmuksessa saadun pistemäärän perusteella kulta- hopea- tai pronssisertifikaatti, sekä himoitut kiertopalkinnot. Tuomaristo listasi lyhyesti kunkin ryhmän palautteiden pääkohdat, jonka lisäksi jokainen osallistuva ryhmä sai tuomaristolta laajemman kirjallisen palautteen tapahtuman jälkeen.

Iltajuhlassa Viihdekuoroliitto muisti myös Vuoden Kuoronjohtajaksi valittua Merzi Rajalaa. Onnea Merzi!

Ilta Jollaksessa jatkui virallisen ohjelman jälkeen vielä musiikin ystävien iloksi karaoken ja mukavan yhdessäolon merkeissä.

Sertifikaatit ja kiertopalkinnot jaettiin seuraavasti:

Kultakategoria

1. sija ja Tinalinna-kiertopalkinto: Escappella

Tuomaristo piti lauluyhtyeen miellyttävästä yleissoinnista, tekstin yhtenäisyydestä sekä sen sisällön välittymisestä. Tuomariston mielestä ryhmällä on paljon taitoa ja potentiaalia sekä kunnianhimoinen ohjelmisto.

2. sija ja Aulanko-malja: Sorja

Tuomaristo piti kuoron yhtenäisestä soinnista sekä terveestä kokonaissoundista. Kuoro sai kiitosta hyvästä valmistautumisesta ja kunnianhimoisesta työskentelystä.

Hopeakategoria

3. sija ja Kultakeskuksen lautanen: Sointu

Tuomaristo antoi kiitosta tekstin selkeydestä ja pehmeästä yleissoinnista. Kuorolla on tuomariston mielestä myös jäntevä yhteisen pulssin käsitys.

4. sija ja Opan lautanen: Herttoniemen Sointu

Tuomaristo piti vapautuneen oloisesta kivasta läsnäolosta sekä sopivista kuorotasoisista sovituksista. Myös monipuolinen ohjelmisto sai kiitosta.

5. sija: Diskantti

Tuomaristo piti kuoron luontevasta lavallaolosta sekä rohkeasta ja ilmeikkäästä otteesta. Kiitosta sai myös hyvä peruspulssi sekä vire.

Pronssikategoria

6. sija: Ramona

Tuomaristo piti kuoron hyvästä kontaktista yleisöön ja hyvin harjoitellusta ja varman oloisesta esiintymisestä.

Kuorotellen Katselmuksen tunnelma läpi tapahtuman oli loistava! Kiitos esiintyjille, tuomaristolle ja yleisölle sekä kaikille yhteistyökumppaneille!

Viihdekuoroliitto jatkaa työtään rytmimusiikin kehittämisessä ja tuomariston huomiot kuorojen kehittämiseksi otetaan huomioon mm. tulevia koulutuksia mietittäessä. Nähdään seuraavassa Katselmuksessa!